دوشنبه 14 شهریور 1401 00:55

روابط عمومی در بازنمود و نشر فعالیتهای کمی و کیفی موزه نقش دارد

احمدی

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل موزه گفت: در شرایط فعلی، موزه از رشد کمی و کیفی در فعالیت هایش برخوردار هست و روابط عمومی در بازنمود و نشر فعالیتهای کمی و کیفی موزه نقش دارد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ یست و هفتم اردیبهشت ماه روز “روابط عمومی و ارتباطات” نه یک صفحه در تقویم روزگار بلکه سرفصلی از مجاهدت و تعهد به همه اهداف و آرمانهایی است که از فردای پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل دیدگان ما قرار گرفت

امروزه روابط عمومی نه به عنوان یک سامانه تشریفاتی و اجرایی بلکه به عنوان یک سامانه مشورتی و مدیریتی و به عنوان عنصری مهم در ارتقا و پیشرفت هر سازمانی جایگاه ویژه‌ای دارد و بدون روابط عمومی هیچ فعالیتی انعکاس نمی‌یابد.

از این رو به مناسبت روز روابط عمومی و ارتباطات با دکتر امیر احمدی مدیر روابط عمومی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به گفتگو پرداختیم.

سوال: گستره فعالیت های روابط عمومی در یک سازمان چیست؟ درباره فعالیت خودتان در روابط عمومی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس توضیح دهید؟

دکتر احمدی: روابط عمومی یک فرهنگ و هنر است. روابط عمومی ها درون سازمان را به بیرون سازمان پیوند می دهند، در واقع پاسخگوی مخاطبین و ارباب رجوعان هر سازمانی هستند و از طرف دیگر نشر و بازنمود فعالیت های درونی هر سازمانی  به رسانه ها و عموم شهروندان بر عهده روابط عمومی ها قرار دارد. روابط عمومی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از همین چشم‌انداز تبعیت می‌کند.

**روابط عمومی موزه برای جذب مخاطب بیشتر با مردم، رسانه ها و دستگاه ها در ارتباط است

 روابط عمومی موزه علاوه بر مردم و رسانه ها با سایر دستگاه های اداری نیز به منظور جذب مخاطب و معرفی بیشتر موزه در بین شهروندان در ارتباط هستند. پوشش خبری کلیه فعالیت ها و تولیدات سمعی و بصری، تولید انواع نماهنگ ها، کلیپ ها و فیلم ها به مناسبت های مختلف بر عهده روابط عمومی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار دارد. همچنین تصویر برداری و مستند سازی کلیه وقایع ورویدادهای موزه توسط واحد سمعی و بصری روابط عمومی موزه انجام می شود.

 در بخش سایت و فضای مجازی اطلاعات و تولیدات نشر و بازنشر داده می شود و در اختیار مخاطبین خاص و عام قرار می گیرد. تبلیغات در دو محدوده درون موزه و فضای پیرامونی صورت می گیرد، در مراحل بعدی اراضی عباس آباد، مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، شهرستان های استان تهران و  استان‌های مجاور انجام می شود.

 تبلیغات به روش های مختلف از جمله استفاده از بدنه اتوبوس ها، بیلبوردها، استرابرد ها و فضاهایی از این دست تبلیغات موزه را انجام داده ایم. حضور مقامات عالیرتبه لشکری و کشوری داخلی و مقامات عالی رتبه نظامی خارجی، دیپلمات ها و سفرای سایر کشورها و انجام تشریفات آنها در موزه توسط بخش بین الملل روابط عمومی انجام می شود، همچنین ترجمه اخبار و بارگذاری آن نیز برعهده همکاران بین الملل قرار دارد. مکاتبه با سفارت خانه ها و نهاد های بین المللی مانند ایکوم جهانی و برگزاری دوره های مختلف بین المللی با همکاری ایکوم ایران در این بخش در دست اقدام است.

**کارشناسان و مدیران روابط عمومی باید متخصص و متعهد باشند

سوال: کارشناسان و مدیران روابط عمومی باید دارای چه ویژگی هایی باشند؟

در وهله اول هر کارمند خدومی باید دو نوع ویژگی داشته باشد.، در ابتدا  تخصص هر فرد اهمیت دارد از این رو باید بر علوم روز مسلط باشد و از یکسری خصوصیات های فردی اعم از خلاقیت، پیگیری، کار تیمی و اخلاق سازمانی برخوردار باشد. دومین ویژگی تعهد است که تمامی این ویژگی ها در تعهد می گنجد، تعهد به اندازه تخصص نیز مهم است و افراد به کاری که انجام می دهند و چشم انداز، اهداف و ماموریت های سازمان پایبند باشند و در جهت آن قدم بردارد.

سوال: آیا می توان تعریف مشخصی از حوزه روابط عمومی ارائه داد و هم چنین شرایط فعلی روابط عمومی ها را در جوامع مختلف چگونه می بینید؟

 دکتر احمدی: روابط عمومی ها پل ارتباطی بین سازمان و مخاطبین هست، در واقع یک جاده دوطرفه ای میان آنها وجود دارد تا سیاست ها، برنامه ها و عملکردهای سازمان را به مخاطبان منتقل کنند و از طرف دیگر نیازها و خواسته ها و دیدگاههای مخاطبان را به سازمان منعکس کنند تا در جهت این خواسته ها سازمان برنامه ریزی و سیاست گذاری کند.

**روابط عمومی نقش کلیدی در فعالیت های کمی و کیفی موزه دارد

 در شرایط فعلی، موزه از رشد کمی و کیفی در فعالیت هایش برخوردار هست و روابط عمومی می تواند نقش کلیدی ایفا کند. با توجه به گستره وسیع مخاطبان موزه در سه دسته ویژه ، خاص و عام و در دو طبقه خارجی و داخلی تقسیم می شوند.  روابط عمومی می تواند خواست ها و نیازها را دریافت کند و در اختیار تصمیم گیرندگان قرار دهد تا برنامه‌های اجرایی که در جهت این نیازها برگزار می شود را به مخاطبین منعکس کند.

سوال: به نظر شما تاثیر رسانه های اجتماعی جدید و اینترنت در حوزه روابط عمومی چگونه و در چه حد بوده است؟

 دکتر احمدی: فضای مجازی و اینترنت امروز بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره مردم هست که باعث شده عرصه عمومی و خصوصی زندگی مردم آغشته به محیط فضای مجازی شود. دسترسی فضای مجازی بسیار آسان است و همه افراد به راحتی می‌توانند در فضای مجازی تعامل و گفتگو داشته باشند و نیازهای فکری و فرهنگی خود را رفع کنند. از این رو روابط عمومی ها می توانند از این فضای سهل الوصول و در عین حال حساس استفاده کنند و گزارش عملکردها، فرآیندها، بهینه سازی رفتارها و فرآیندی سازمان را به منصه ظهور برسانند و در سطح جامعه ای که مخاطبین آن غالبا جوانانی هستند که به فضای مجازی دسترسی دارند، مخابره کنند.

فضای مجازی باعث شده که به سهولت و در کمترین زمان تولیدات و فعالیت های موزه در اختیار افرادی حتی بیرون از مرزها و مخاطبینی که علاقه مند به حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستند، قرار بگیرد.

انتهای پیام/

 

بیشتر بخوانید

نظرات بینندگان

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، موارد مغایر با آموزه‌های دین مبین اسلام باشد منتشر نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.